23 τροφές που θα ανεβάσουν την ενέργειά σας στα ύψη

Αρκετοί από εμάς, έχουμε νιώσει πεσμένη την ενέργειά μας μέσα στην ημέρα. Η έλλειψη ενέργειας μπορεί να επηρεάσει τις δραστηριότητές μας και να μας κάνει λιγότερο παραγωγικούς.  Στην πραγματικότητα ο τύπος και η ποσότητα της τροφής που καταναλώνουμε παίζει καθοριστικό ρόλο στα επίπεδα ενέργειας που διαθέτουμε μέσα στην ημέρα.

Ακολουθεί μια λίστα από τρόφιμα που φαίνεται να προάγουν τα  επίπεδα ενέργειας του οργανισμού μας.

Μπανάνες

bananas

Οι μπανάνες είναι από τα καλύτερα φρούτα για την παραγωγή ενέργειας. Είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες, κάλιο, βιταμίνη Β, συστατικά τα οποία βοηθούν στην αύξηση της ενέργειας. Μια έρευνα έδειξε πως η κατανάλωση μπανάνας πριν από μια διαδρομή 75 χλμ. με ποδήλατο ήταν εξίσου αποδοτική με κάποιο energy drink που βοηθά στην βελτίωση της επίδοσης των αθλητών αντοχής.

Λιπαρά ψάρια

fillet

Σολωμός, τόνος και άλλα ψάρια αποτελούν πλούσιες πηγές πρωτεϊνών, Ω3 λιπαρών οξέων και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Τα Ω3 μειώνουν τις φλεγμονές οι οποίες αποτελούν συνήθη πηγή κόπωσης. Επίσης τα λιπαρά οξέα σε συνδυασμό με φολικό οξύ βοηθούν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων με αποτέλεσμα την καλύτερη λειτουργία του σιδήρου στο σώμα. Τα υψηλά επίπεδα σιδήρου και ερυθρών αιμοσφαιρίων στο αίμα μειώνουν την αίσθηση κόπωσης και την χαμηλή ενέργεια.

Καστανό ρύζι

brice

 

Το καστανό ρύζι είναι μια πολύ θρεπτική πρώτη ύλη. Είναι λιγότερο επεξεργασμένο γι' αυτό περιέχει περισσότερες φυτικές ίνες, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Μια κούπα (195 γρ.) μαγειρεμένο καστανό ρύζι, περιέχει 3,5 γρ. φυτικών ινών και μαγγάνιο το οποίο βοηθά τα ένζυμα να διασπούν τους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες σε ενέργεια.

Γλυκοπατάτες

potsw

Εκτός από πεντανόστιμες, οι γλυκοπατάτες, είναι θρεπτικές κι αποτελούν πλούσια πηγή ενέργειας. Είναι γεμάτες με υδατάνθρακες, φυτικές ίνες, μαγνήσιο και βιταμίνη Α. Χάριν στην περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες και υδατάνθρακες επιβραδύνουν την πέψη με αποτέλεσμα τη διατήρηση σταθερών επίπεδων ενέργειας. Επίσης το μαγνήσιο βοηθά στην διάσπαση των θρεπτικών συστατικών για την παραγωγή ενέργειας.

Καφές

cofbean

Ο καφές είναι το πρώτο πράγμα που μας έρχεται το μυαλό, όταν θέλουμε να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Κι όχι άδικα, καθώς η καφεΐνη που περιέχει μεταφέρεται ταχύτατα μέσω του αίματος στον εγκέφαλο και επιβραδύνει την λειτουργία της αδενοσίνης, ενός νευροδιαβιβαστή ο οποίος καλμάρει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Ως εκ τούτου αυξάνεται η παραγωγή επινεφρίνης, μια ορμόνης η οποία διεγείρει την σωματική και εγκεφαλική λειτουργία.

Αυγά

auga

Τα αυγά αποτελούν πλούσια πηγή πρωτεϊνών, οι οποίες παρέχουν σταθερά επίπεδα ενέργειας καθώς κατά την διάρκεια της πέψης τους δεν αυξομειώνονται αισθητά τα επίπεδα "ζάχαρης" και ινσουλίνης στο αίμα. Η λευκίνη είναι ένα αμινοξύ το οποίο υπάρχει σε αφθονία στα αυγά, το οποίο είναι γνωστό για τις διεγερτικές του ιδιότητες. Τέλος, τα αυγά περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β που βοηθούν στην διάσπαση της τροφής σε ενέργεια.

Μήλα

apples2

Τα πιο δημοφιλή φρούτα του κόσμου, περιέχουν πολλές φυτικές ίνες και υδατάνθρακες. Εξαιτίας της περιεκτικότητας τους σε φυσικά σάκχαρα και φυτικές ίνες, τα μήλα βοηθούν τον οργανισμό μας να αποδεσμεύει ενέργεια αργά και σταθερά. Καλό θα ήταν να τα καταναλώνουμε ολόκληρα καθώς οι χυμοί και οι πολτοί περιέχουν πολύ λιγότερες φυτικές ίνες με αποτέλεσμα να γίνεται ταχύτατη πέψη κι έτσι ταχύτερη απώλεια ενέργειας.

Νερό

water

Το νερό είναι μοναδική πηγή ζωής. Αποτελεί το 60% του σωματικού μας βάρους και παίρνει μέρος σε πολλές κυτταρικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ενέργειας. Η χαμηλή πρόσληψη υγρών οδηγεί σε αφυδάτωση, η οποία επιβραδύνει τις σωματικές λειτουργίες με αποτέλεσμα να νιώθουμε νωθροί και κουρασμένοι. Η επαρκής πρόσληψη νερού δίνει ώθηση στην ενέργειά μας και βοηθά στην καταπολέμηση της αίσθησης κόπωσης.

Μαύρη σοκολάτα

dchoco

Η μαύρη σοκολάτα περιέχει υψηλότερα επίπεδα κακάο σε σύγκριση με την σοκολάτα γάλακτος. Τα αντιοξειδωτικά και τα διεγερτικά (καφεΐνη, θεοβρωμίνη)  που βρίσκονται στο κακάο έχουν πολλά οφέλη για την υγεία, για παράδειγμα αυξάνουν  την κυκλοφορία του αίματος. Ως εκ τούτου, ο εγκέφαλος και οι μύες οξυγονώνονται πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα να δελτιώνεται η λειτουργία τους. Το παραπάνω είναι πολύ βοηθητικό κατά την διάρκεια της άσκησης. Επιπλέον η καλή οξυγόνωση βοηθά στην καλή διάθεση και στην μείωση της αίσθησης πνευματικής κόπωσης.

Γκότζι μπέρι

goji

Το εν λόγω super food, χρησιμοποιείται στην κινεζική ιατρική εδώ και αιώνες, εξαιτίας των πολλαπλών του οφελών για τον ανθρώπινο οργανισμό. Γεμάτο με αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αυτό το φρούτο βοηθά στην πνευματική απόδοση και εγρήγορση του οργανισμού.

Κινόα

kinoa

Η κινόα είναι ένας σπόρος γνωστός ως πλούσια πηγή πρωτεϊνών. Μια κούπα κινόα αποδίδει 39 γραμμάρια υδατάνθρακες, 5 γραμμάρια φυτικών ινών, 8 γραμμάρια πρωτεϊνών και σημαντικό ποσοστό βιταμινών και ισχοστοιχείων.

Βρώμη

oats

Αυτό το δημητριακό ολική άλεσης αποδίδει ενέργεια που διαρκεί. Περιέχει βήτα γλυκάνη, μια διαλυτή φυτική ίνα η οποία σχηματίζει μια παχιά ζελατίνη όταν συνδυαστεί με νερό. Η παρουσία αυτής της ζελατίνης στο πεπτικό σύστημα, βοηθάει στην εκκένωση του στομάχου και την απορρόφηση γλυκόζης στο αίμα.  

Γιαούρτι

yog

Το γιαούρτι είναι εξαιρετικό σνακ, ιδανικό καύσιμο για τη μέρα μας. Η λακτόζη και η γαλακτόζη όταν διασπαστούν παράγουν «έτοιμη» ενέργεια. Ως γνωστόν το γιαούρτι είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες οι οποίες επιβραδύνουν την πέψη των υδατανθράκων, με αποτέλεσμα την μείωση της εισροής γλυκόζης στο αίμα.

Χούμους

homus

Ρεβίθια, ταχίνι, λεμόνι και ελαιόλαδο, ο συνδυασμός αυτών των υλικών καθιστούν το χούμους μια πολύ καλή πηγή ενέργειας. Τα ρεβίθια περιέχουν υδατάνθρακες και φυτικές ίνες τις οποίες το σώμα χρησιμοποιεί για να διατηρήσει σταθερά επίπεδα ενέργειας. Το ταχίνι και το ελαιόλαδο περιέχουν υγιεινά λιπαρά. Αυτά τα υλικά βοηθούν επίσης στην επιβράδυνση της απορρόφησης των υδατανθράκων το οποίο βοηθά στην διατήρηση μια σταθερής ποσότητας γλυκόζης στο αίμα.

Φακές

fakes

Εκτός του ότι οι φακής είναι μια οικονομική μεν πλούσια δε πηγή πρωτεΐνης, περιέχουν θρεπτικά συστατικά που εκτοξεύουν τα επίπεδα ενέργειας. Ως όσπρια περιέχουν φυτικέ ίνες και υδατάνθρακες. Μια κούπα βραστές φακές αποδίδει 40 γρ. Υδατάνθρακες και 16 γρ. Φυτικές ίνες. Οι τελευταίες κάνουν το στομάχι να αδειάζει πιο αργά, έτσι η αίσθηση κορεσμού διαρκεί με τα επίπεδα ενέργειας να διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο.

Αβοκάντο

cados

Αυτή η υπερτροφή έχει πολλά οφέλη υγείας για τον ανθρώπινο οργανισμό. Πολλά ωφέλιμα λιπαρά και φυσικά τι άλλο, φυτικές ίνες! Τα λιπαρά οξέα είναι μονοακόρεστα και πολυακόρεστα άρα ωφέλιμα. Αυτά τα υγιεινά λιπαρά ενισχύουν την απορροφητικότητα των θρεπτικών συστατικών. Επίσης ο οργανισμός μπορεί να τα αποθηκεύσει και να τα χρησιμοποιήσει ως πηγές ενέργειας.

Πορτοκάλια

oranges

Τα πορτοκάλια είναι πασίγνωστα για την υψηλή τους περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Ένα πορτοκάλι αποδίδει 106% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης βιταμίνης C. Επιπλέον, τα πορτοκάλια, περιέχουν αντιοξειδωτικά τα οποία μας θωρακίζουν ενάντια στο οξειδωτικό στρες. Έρευνες έχουν δείξει πως το οξειδωτικό στρες δημιουργεί αίσθηση κούρασης.

Φράουλες

str

Άλλο ένα ενεργειακό τονωτικό. Βοηθούν στην καταπολέμηση των φλεγμονών, τα αντιοξειδωτικά συστατικά της φράουλας καταπολεμούν την κούραση και χαρίζουν ενέργεια. Μπορούμε να βάλουμε τις φράουλες σε πολλές συνταγές, σε smoothies, σε παρφέ ή σαλάτες.

Σπόροι

chia

Οι σπόροι, όπως σπόροι τσία, λιναρόσπορου, κολοκύθας, ανεβάζουν τα επίπεδα. Είναι πλούσιοι σε Ω3 των οποίων η έλλειψη δημιουργεί φλεγμονές και χρόνια κόπωση. Επιπλέον τα λιπαρά οξέα είναι αποθήκες ενέργειας και βοηθούν στη σωστή λειτουργία των κυττάρων.

Φασόλια

beans

 

Πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και πλούσια πηγή ενέργειας. Ακόμα κι αν υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικά είδη φασολιών, τα θρεπτικά του συστατικά είναι παρόμοια. Περιέχουν πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και υδατάνθρακες. Η πέψη των φασολιών είναι αργή κι έτσι τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα αποδίδουν σταθερή ενέργεια.

Πράσινο τσάι

gtea

Το πράσινο τσάι έχει πέρα πολλά οφέλη για την υγεία. Αντιοξειδωτικό, αντιφλεγμονώδες, περιέχει καφεΐνη η οποία αυξάνει τα επίπεδα ενέργειας. Ωστόσο το πράσινο τσάι περιέχει το σύμπλεγμα L-Θεανίνη.

Ξηροί καρποί

nuts

Οι ξηροί καρποί είναι σνακ γεμάτο με θρεπτικά συστατικά που προωθούν την ενέργεια. Οι περισσότεροι ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα, τα καρύδια και τα κάσιους είναι γνωστά για τη μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και υγιεινά λίπη. Αυτά τα θρεπτικά συστατικά επιβραδύνουν την αποδέσμευση ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

spinach

Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως τo μαρούλι και το σπανάκι, είναι εξαιρετικές πηγές θρεπτικών συστατικών που πριμοδοτούν την ενέργεια. Κάλιο, μαγνήσιο, φυλλικό οξύ, φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά, κάλιο, βιταμίνες Α, C, E και Κ.

*Εάν αισθάνεστε συχνά κόπωση μην αρκεστείτε σε αυτές τις τροφές, ζητήστε τη συμβουλή ή επισκεφθείτε το γιατρό σας.