Οι 10 κυρίαρχες διατροφικές τάσεις του μέλλοντος είναι εδώ

Από την εποχή που το σιτάρι, το λάδι και το κρασί αποτελούσαν τις βασικές πηγές διατροφής έχουν περάσει αιώνες, η ιστορία έχει αλλάξει, ο πολιτισμός, η τεχνολογία κ.α. Όπως θα ήταν αναμενόμενο η διατροφή δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση, να μείνει ανεπηρέαστη. Από την εποχή των μικρών παραγωγών έχουμε περάσει στις βιομηχανίες τροφίμων. Ακολουθούν κάποιες κυρίαρχες διατροφικές τάσεις που αναμένεται να εκτοξευθούν τα επόμενη έτη.

1. Αντιφλεγμονώδη

kourkoumas

Κουρκουμας, φυτό και μπαχαρικό

Η τάση αυτή αποτελεί εξέλιξη της μόδας με τα αντιοξειδωτικά η οποία έκανε την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια. Οι χρόνιες φλεγμονές εξακολουθούν να συνδέονται με την εμφάνιση πολλών ασθενειών έτσι τροφές πλούσιες σε ωμέγα τρία λιπαρά, πολυφαινόλες που βρίσκουμε σε φρούτα και λαχανικά και άλλα τρόφιμα με αντιφλεγμονώδη δράση όπως ο κουρκουμάς αποτελούν πρωταγωνιστές για την φυσική καταπολέμησή τους. Επίσης αυτή η τάση έχει συνδεθεί με την υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος καθώς η σωστή λειτουργία του βοηθά στην πρόληψη κάποιας ενδεχόμενης οξείας & χρόνιας φλεγμονής.

2. Υγεία του πεπτικού

Η καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος προωθείται με τη χρήση νέων συστατικών που ανακαλύφθηκαν έπειτα από επιστημονικές έρευνες. Η ανάγκη των καταναλωτών για πιο ωφέλημα τρόφιμα έχει δημιουργήσει μεγάλη ζήτηση στον τομέα αυτό. Για παράδειγμα, τρόφιμα που βοηθούν στη μείωση του φουσκώματος, της αίσθησης μετεωρισμού ή πιο επώδυνων καταστάσεων όπως η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Αυτό πάει να πει, τρόφιμα χωρίς γλουτένη, λακτόζη, πρόσθετα και αποφυγή γαλακτοκομικών προϊόντων. Επίσης συμπεριλαμβάνει τρόφιμα εμπλουτισμένα με θρεπτικά συστατικά, όπως προβιοτικά, φυτικές ίνες και προϊόντα φυσικής ζύμωσης.

3. Ζάχαρη

stevia

To φυτό Stevia

Η ζάχαρη αποτελεί στόχο προς αποφυγή εδώ και αρκετά χρόνια τόσο για τα τρόφιμα όσο για τα ποτά. Οι οργανισμοί δημόσιας υγείας και οι πολιτικές φορολόγησης προσπαθούν να περιορίσουν την ζάχαρη η οποία περιέχεται σε κάθε κατηγορία τροφίμων. Η απάντηση στο ερώτημα «ποιά είναι η καλύτερη λύση;» αλλάζει και διερευνάται διαρκώς. Προς το παρόν, τα φυσικά γλυκαντικά όπως το μέλι ή η στέβια έχουν κερδίσει έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

4. Πρωτοποριακά Ροφήματα

almonds

Smoothie πλούσιο σε πρωτεϊνες, με γάλα, αμύγδαλα, βρώμη & μπανανα

Η σταυροφορία ενάντια στη ζάχαρη έχει πέσει με μεγαλύτερη βαρύτητα πάνω σε κάθε είδους ποτό και ρόφημα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καινοτομίες σε αυτές τις κατηγορίες τροφίμων. Τα ροφήματα μπορούν πιο εύκολα να προσαρμοστούν σε εξατομικευμένες θρεπτικές ανάγκες γεγονός που δεν είναι τόσο εφικτό με όλα τα τρόφιμα. Για παράδειγμα, τα «ενεργά» ποτά, τα έτοιμα ροφήματα με καφεΐνη (καφές, τσάι) και τα πρωτεϊνούχα ποτά αποτελούν πρωτοποριακά διατροφικά σκευάσματα. Ποτά με προσθήκη πρωτεϊνών, φυτικών ινών, δημητριακών ολικής αλέσης, φρούτων και λαχανικών έχουν κάνει και θα συνεχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους τα επόμενα χρόνια.

5. Εξατομικευμένη διατροφή

metabolism

Η εξατομικευμένη διατροφή έχει επιτευχθεί χάριν στις επιστημονικές έρευνες οι οποίες συνδέονται με τεχνολογική πρόοδο στο κομμάτι της παραγωγής τροφίμων. Προϊόντα νέας τεχνολογίας όπως φορητός μετρητής μεταβολισμού, αναλυτές DNA και φυσικής χλωρίδας του οργανισμού θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη διατροφών "κομμένων και ραμμένων" πάνω σε κάθε άτομο. Αυτή η τάση απλά θα φέρει στο προσκήνιο και στο ευρύ κοινό αυτό που οι διαιτολόγοι έκαναν εδώ και χρόνια για τους πελάτες τους. Το μέλλον της εξατομικευμένης διατροφής θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη νέων τεχνολογιών όπως η τρισδιάσταση εκτύπωση, τα έτοιμα κιτ με γεύματα κ.α.

6. Φυτική προέλευση

frnveg

Η κατανάλωση περισσότερων τροφίμων φυτικής προέλευσης, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, όσπρια και ξηροί καρποί αποτελούσε πάντα την δυσκολότερη συμβουλή, την οποία μάταια πάσχιζαν να μας επιβάλουν οι γιατροί μας. Απ΄ ότι φαίνεται το μέλλον θα είναι λαμπρό για τη συγκεκριμένη κατηγορία τροφίμων καθώς οι νέες τεχνολογικές καινοτομίες θα κατορθώσουν να τη βάλουν στο καθημερινό μας διαιτολόγιο με πιο εύκολους, γευστικούς τρόπους. Προϊόντα με φυτική πρωτεΐνη, ζυμαρικά με βάση τα λαχανικά είναι μόνο λίγα δείγματα από τα όσα έπονται στο μέλλον.

7. Καλοί και κακοί υδατάνθρακες

swpot1

Γλυκοπατάτα, ένα παράδειγμα καλού υδατάνθρακα

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι υδατάνθρακες αποτέλεσαν στόχο σε πολλές δίαιτες που είχαν ως σκοπό την μείωση πρόσληψης θερμίδων. Πολλές από αυτές τις δίαιτες επικεντρώνονται στην αντικατάσταση των κακών υδατανθράκων που προσλαμβάνουμε από τη ζάχαρη ή τα αμυλούχα με καλούς υδατάνθρακες οι οποίοι βρίσκονται σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια κ.α. Οι φυτικές ίνες είναι επίσης ένας βασικός διαφοροποιητικός παράγοντας ανάμεσα σε ένα καλό και έναν κακό υδατάνθρακα.

8. Πρωτεΐνες

protein

Μέσα στα χρόνια η ζυγαριά από τις 70's εκστρατείες ενάντια στα λιπαρά έκλεινε προς τις 80's κατά της ζάχαρης δίαιτες. Έτσι οι καταναλωτές προσπάθησαν να αντικαταστήσουν τα παραπάνω βλαβερά συστατικά με πιο ωφέλιμα. Οι πρωτεΐνες εξακολουθούν να εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό καθώς βοηθούν στην απόκτηση λεπτής σιλουέτας, μειώνουν την πείνα ανάμεσα στα γεύματα και βοηθούν στην ανάδειξη ενός αθλητικού σωματότυπου. Οι καταναλωτές επιζητούν προϊόντα, είτε αυτά είναι τρόφιμα είτε ποτά, τα οποία έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες. Το κλειδί για κάτι ποιοτικό είναι να ελέγχουμε αν οι πρωτεΐνες προέρχονται από αναγνωρίσιμες πηγές, είτε είναι ζωικές είτε είναι φυτικές. Αποξηραμένο κρέας, τυριά και ξηροί καρποί εμφανίστηκαν και θα εμφανίζονται πιο συχνά μέσα σε τρόφιμα καθώς είναι οικεία τρόφιμα τα οποία εμπιστεύεται ο κόσμος.

9. Λίπος

cashew

Μια καλή πηγή λιπαρών, ωμοί, ανάλατοι ξηροί καρποί

Το λίπος επέστρεψε, για νέους λόγους. Ένας λόγος είναι πως η γεύση είναι προτεραιότητα όταν έχουμε να κάνουμε με τρόφιμα. Με την μείωση της ζάχαρης να βρίσκεται στο προσκήνιο, το λίπος είναι ένας άλλος τρόπος για να προσθέσουμε γεύση στα φαγητά μας. Επιπλέον επιστημονικές έρευνες επαναπροσδιορίζουν την έννοια του τι είναι ή δεν είναι υγιεινό. Τα λιπαρά που βρίσκονται στα γαλακτοκομικά έχουν πλέον προστεθεί στη λίστα με τα μονοακόρεστα λιπαρά όπως το ελαιόλαδο και τα πολυακόρεστα λιπαρά όπως το ιχθυέλαιο. Με λίγα λόγια το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στον τύπο του λίπους και όχι στην ποσότητα. Έτσι έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους τρόφιμα τα οποία περιέχουν ελεγχόμενη ποσότητα λιπαρών τόσων όσων χρειάζεται ένας οργανισμός για να είναι υγιής.

10. Σνακ

Οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής, η έλλειψη σταθερών γευμάτων εξαιτίας της εργασίες μας έχουν οδηγήσει στην κατανάλωση περισσότερων σνακ παρά κανονικών γευμάτων. Αυτό μεταφράζεται σε γεύματα τα οποία θα πρέπει να απαρτίζονται από σνακ τα οποία  καταναλώνονται εύκολα και  περιέχουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά αρκετά να αντικαταστήσουν ένα πλήρες γεύμα. Το μέλλον προβλέπεται καινοτόμο σε τρόφιμα σνακ τα οποία θα περιέχουν όσπρια, λαχανικά και άλλα προϊόντα φυτικής προέλευσης, με όσο το δυνατόν λιγότερη επεξεργασία, 

Αυτές ήταν μερικές από τις κυρίαρχες τάσεις που αναδύονται και προβλέπεται να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια διατροφική σκηνή τα χρόνια που ακολουθούν. Φυσικά η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και της επιστήμης μας επιφυλάσσουν πολλές εκπλήξεις που ούτε κατά διάνοια φανταζόμαστε σήμερα!